5 tips tegen piekeren

Piekeren tips - Moods & Moments

Je kent het wel. Overdag gaan er verschillende gedachten door je hoofd en ’s nachts lig je er wakker van. Piekeren. Iedereen heeft het wel eens. De een meer dan de ander. Soms lijkt het wel alsof je geen controle hebt over je eigen gedachten. Daarnaast kost piekeren gewoon ontzettend veel energie en maakt het je moe. Gelukkig zijn er wel kleine handigheidjes wat betreft het omgaan met piekeren. Je kunt zelfs leren je gepieker los te laten!

Als je aan het piekeren bent ben je overmatig en ingespannen aan het denken. Tobben, malen en peinzen. Je kent het wel. Een bepaalde gedachte herhaalt zich continu. Je kunt bijvoorbeeld piekeren over je toekomst, werk, studie, over jezelf, anderen, noem maar op.

Bij ‘normaal’ denken ben je in staat om te relativeren, keuzes te maken en om tot actie over te gaan. Hoger opgeleide mensen zijn vaker geneigd op veel in hun eigen hoofd te zitten en veel ‘denk werk’ te doen. Het schijnt zo te zijn dat dit makkelijker kan leiden tot piekeren. Iemand die veel ‘doe werk’ doet, dus met zijn lijf bezig is heeft hier minder vaak last van.

Gepieker heeft niet alleen uitwerking op je emoties maar ook op je lichaam. Vaak ben je gestrest en gaat dit ook gepaard met klachten op mentaal, emotioneel of lichamelijk niveau. Denk hierbij aan:

  • Slechte concentratie
  • Hoofdpijn, buikpijn, nek- en rugklachten
  • Minder eetlust
  • Slecht slapen, oververmoeidheid
  • Gevoelens met lading zoals; verdriet, angsten, onzekerheid etc.

Vaak blijven mensen die piekeren in een vicieuze cirkel hangen. Je onderneemt niets, omdat je je er simpelweg niet toe kan zetten. In plaats daarvan focus je alleen maar op het negatieve. Niet doen!! Er is zoveel meer en het is zonde van je tijd!

Tips tegen piekeren
1. Ga iets ondernemen!
Ook al is het de afwas. Als je iets gaat doen kun je je aandacht op iets anders richten. Nou is de afwas niet het leukste om te doen. Maar ga bijvoorbeeld sporten, tuinieren, wandelen met de hond, eten met vrienden. Doe iets waar JIJ positieve energie uithaalt! Zorg dat je invulling hebt en dat je een planning aanhoudt. Zo heb je geen tijd op te piekeren!

thinkless

2. Doorbreek en uit je gedachten
Sommige mensen schrijven van zich af. Het is maar net wat bij je past. Als je ’s avonds in bed ligt en je piekert, kun je het beste uit bed stappen om iets te doen. Spelen met je kat of toch nog even de was opvouwen. Je zult merken dat je hoofd op een gegeven moment rustiger wordt. Hiermee doorbreek je namelijk die vicieuze cirkel en omring je jezelf met nieuwe prikkels die kunnen afleiden.

3. Leer te relativeren
Mensen die piekeren of negatief denken zijn op dat moment niet goed in staat om te relativeren. Onthoud gewoon dat dat je bepaalde gedachten hebt in je hoofd en dat je ze NIET bent en dat het dus NIET de werkelijkheid is. Hierdoor kun misschien meer rust en ruimte krijgen in je hoofd. Vraag ook eens aan jezelf of de gedachte die je hebt waar is en wie je bent zonder die ene gedachte. Vaak zul je zien dat de gedachte totaal anders is dan wie je daadwerkelijk bent.

Piekeren - Moods & Moments

4. Blijf wie je bent
Probeer voor jezelf op te komen en dicht bij je gevoel te blijven. Dit kan vaak lastig zijn omdat je waarschijnlijk erg perfectionistisch bent en een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebt. Dit zijn natuurlijk super goede kwaliteiten. Maar dit kunnen ook valkuilen zijn. Probeer om jezelf op de eerste plaats te zetten! Je hoeft toch niet altijd aan anderen te denken?

5. Denk aan positieve scenario’s
Het is zo makkelijk om naar een ander te kijken of te bedenken wat er allemaal mis kan gaan. Heb je wel eens bedacht wat er allemaal goed kan gaan? Die kans is ook nog eens veel groter. Zodra je voelt dat je gaat piekeren, probeer dan eens te kijken naar wat je al bereikt hebt. En wat er nog meer goed kan gaan. Makkelijker gezegd dan gedaan maar wel het proberen waard!

Piekeren - Moods & Moments

Ben jij een piekeraar? Geeft niks je bent namelijk echt niet de enige!

« DIY Gouden mokken | Havermout muffins – Healthy sunday! »

2 Reacties

  1. Carmen | LifeLoveAnxiety 17 maart 2015

    Wat een goed artikel!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *